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sexta-feira, 29 de janeiro de 2010
Sukhoi T-50
O voo de estréia do caça russo de quinta geração é um sucesso.
“Após uma curta corrida, o caça de quinta geração decolou e subiu vertiginosamente,” disse uma fonte da base aérea em Komsomolsk-on-Amur, segundo a agência noticiosa russa Interfax.
O voo foi um sucesso, todos os sistemas funcionaram normalmente, disse a assessorial imprensa da empresa russa Sukhoi. Durou 47 minutos.
“Todos os objetivos foram atingidosno primeiro voo ,” disse a fonte. O voo deveriaororrer em 28 de janeiro, mas foi atrasado em 24 horas, pelas condições climáticas adversas.
Ainda não há detalhes específicos do avião. Especialistas dizem que tem excelente manobrabilidade, um avião furtivo multifuncional de alta potência.
Oito de 16 posições de mísseis ficam na fuselagem. A versão do Sukhoi T-50 PAK FA pode atacar alvos múltiplos, em terra e ar, simultaneamente.
A Força Aérea da Russia receberá suas primeiras unidades em 2015, e usará o Su-35 de geraçãof 4++ até lá. O Ministério da Defesa da Rússia já assinou contratos com a Sukhoi para a entrega de 48 caças 48 Su-35. A Índia planeja comprar 250 T-50 de quinta geração da Sukhoi.
Por enquanto, apenas os EUA têm uma versão de quinta geração completa do F-22. A Lockheed Martin trabalha atualmente numa versão mais leve – F-35.
A China também trabalha num avião similar aircraft, embora não se saiba quando o plano chines estará pronto. Mesmo a Rússia terá o Sukhoi PAK FA apenas em 2020, e a China ainda estará trabalhando em sua versão.
O primeiro voo de teste do Sukhoi T-50 mostrou que a Rússiaé um membro do clube que hoje tem apenas um sócio – os EUA.
A avião que fez o primeiro voo sob a marca registrada da quinta geração de caças foi equipada com motores da chamada geração de combate intermediária de aviões de combate 4++.
Esses motores são atualmente produzidos para os caças Su-35, embora o T-50 deva ser equipado com novos motores, mais poderosos. Ele não têm o radar, que um avião dessa classe deveria ter. O radar, ou o sistema de radares, está quase concluído – a antena de espectro organizado de fase ativa. O sistema está sendo atualmente testado em outro avião, revela o jornal a Pravda, da Rússia.
Nada se sabe sobre o equipamento bélico do novo jato. Foi dito apenas que que vários mísseis serão instalados dentro do avião durante o voo – de modo semelhante ao bombardeiro estratégico Tu-160. Esse detalhe tornará o avião ainda mais furtivo.
Como reportado anteriormente, poucas pessoas já viram o avião – projetistas, engenheiros,e oficiais superiores da administração russa. Não há fotos reais do Sukhoi PAK FA na Internet tampouco. Todas as fotos encontráveis na internet atualmente são falsas, disseram os especialistas russos que participam do projeto.
Dizem que o russo T-50 é bastante parecido com o americano F-22 Raptor.
Esta é a primeira foto do avião publicada.
Desempenho Estimado:
Dimensões (m):asa 14,2; S=78,8 m2- comprimento 22- altura 6,05 peso (kg):- máx 37.000- normal 26.000- vazio 18.500 de combustível (kg): 10.300 carga decombate (kg): - max 7500- AA max 2260 conformal.
Velocidade (km/h): máx 2.100; M2,0; Razão de subida 350 m/s Min 0 OVT- cruzeiro 1300
Pista (m): 350 (w/o OVT) G-force (g): 10-11EPR: 0,05 m2.Wing overload (kg/m2): max 470 - normal 330.
Thrust-to-weight ratio:- max 0,84- normal 1,19.
Consumo: 2,55 kg/km.
Autonomia de vôo em tempo: 3,3 h.
Motor: AL-41F (117C nos primeiros protótipos). Empuxo 2x15500/2x9800 Compressor: diâmetro: 932mm, 3 steps- weight 1350 kg. Pressure increase 4,2-4,5. Life time 4000 h.TBO 1.500 h. Nozzle: weight: 380 kg. ângulo de desvio +-16 graus em qualquer direção, +-20 graus flat desvio de velocidade: 60 graus/seg.
Electronics:N050(?)BRLS AFAR/AESA. Armamento: Possivelmente dois canhões 30mm.Hardpoints: 10 (conf.), possible 2*4 external.
AL-31F /FN aircraft turbofan engine BRLS IRBIS-E
The maiden flight of Russia’s fifth generation fighter jet ended successfully.
“Having made a short run, the fifth generation jet took off and started ascending vigorously,” a source from the airbase in Komsomolsk-on-Amur told Interfax news agency.
The flight was a success, all systems worked normally, the press service of Russia’s Sukhoi design bureau said. The flight continued for 47 minutes.
“All the goals set for the first flight have been achieved successfully,” the source said. The flight was supposed to take place on January 28, but was delayed for 24 hours because of bad weather conditions.
There are still no specific details about the new plane. Experts only say that it is a highly maneuverable, multifunctional and powerful stealthy aircraft. Eight of 16 missile suspension points sit inside the fuselage. Sukhoi’s T-50 PAK FA can attack multiple air and ground-based targets simultaneously.
Russia’s Air Force will have first fifth generation fighter jets in 2015 and will use Su-35 of 4++ generation before that year. Russia’s Defense Ministry has already signed contracts with Sukhoi for the delivery of 48 Su-35 jets. India plans to buy 250 new T-50 fifth generation jets from Sukhoi in the future.
For the time being, it is only the USA that has a full-fledged fifth generation aircraft – F-22. Lockheed Martin currently works on a lighter version – F-35. China also works on a similar aircraft, although it is not known when the Chinese plane is going to be ready. Even if Russia has Sukhoi PAK FA only in 2020, China will still be working on its version.
The first test flight of Sukhoi T-50 showed that Russia is a member of the club that currently has only one member – the USA.
The aircraft that performed the first flight under the trademark of the fifth generation fighter jet was outfitted with engines of the so-called intermediate generation of combat airplanes 4++. These engines are currently produced for Su-35 fighters, although T-50 is supposed to have new, more powerful engines. It does not have the radar, which the plane of this class should have. The radar, or the system of radars, is nearly finished – the active phased antenna array. The system is currently being tested on another plane, Pravda.Ru reports.
Nothing is known about the battle equipment of the new jet. It was only said that several missiles will be placed inside the plane during the flight – similarly to the Tu-160 strategic bomber. This detail will make the plane even stealthier.
Like we reported before, only a few people have seen the new plane so far – designers, engineers and top officials of the Russian administration. There are no real pictures of Sukhoi PAK FA on the Internet either. All pictures that can now be found in the Internet are fake, Russian specialists participating in the project said.
Rumor has it that the Russian T-50 looks very much like USA’s F-22 Raptor. This first photograph of the new plane have just been published. Estimated Performance: Dimensions (m):- wing 14,2; S=78,8 m2- length 22- height 6,05Weight (kg):- max 37000- normal 26,000- empty 18,500.Fuel (kg): 10,300Combat load (kg): - max 7500- AA max 2260 conformal. Speed (km/h): max 2100; M2,0; Rate of climb 350 m/s Min 0 OVT- cruise 1300. Maximum Altitude (m): 20,000, or nearly 60,000 ft. Flight range (km): 4,000/5,500 (2x2000kg) Supersonic 2,500. Runway (m): 350 (w/o OVT) G-force (g): 10-11EPR: 0,05 m2.Wing overload (kg/m2): max 470 - normal 330. Thrust-to-weight ratio:- max 0,84- normal 1,19. Fuel rate: 2,55 kg/km. Flight time: 3,3 h. Engine: AL-41F (117C on first prototypes).Thrust 2x15500/2x9800 Compressor: diameter 932mm, 3 steps- weight 1350 kg Pressure increase 4,2-4,5 Life time 4000 hours.Overhaul life 1,500 hours. Nozzle: weight: 380 kg. Deviation angle +-16 deg in any direction, +-20 deg flatdeviation speed: 60 deg/sec. Electronics:N050(?)BRLS AFAR/AESA. Armament: likely 2x30mm gun.Hardpoints: 10 (conf.), possible 2*4 external.
AL-31F /FN aircraft turbofan engineBRLS IRBIS-EEl Sukhoi T-50, el primer avión militar de origen ruso desde el desplome de la Unión Soviética en 1991, es una realidad.
"Todos los objetivos marcados para su primer vuelo han sido conseguidos con éxito", dijeron fuentes de la base de Komsomolsk-on-Amur a la agencia Interfax.
Este avión multiusos es también el primer cazabombardero invisible ruso. El aparato, de quinta generación, servirá en activo a partir de 2015, aunque ello no supondrá la retirada de los Su-35 de cuarta generación.
Según 'Pravda', el ministerio de Defensa ruso tiene pensado adquirir 48 nuevos Su-35; mientras que la India pedirá unos 250 nuevos T-50 a Sukhoi en el futuro.
Sukhoi es la principal compañía armamentística rusa con una cuota de una cuarta parte del mercado. El sector mueve 7.400 millones de dólares anuales, según 'New York Times'.
La nueva 'joya' de la aviación rusa, que voló 47 minutos en su debut, ha sido comparado con el caza 'invisible' de Lockheed Martin: el F-22 Raptor estadounidense. Este avión, heredero de la Guerra Fría, ha sido víctima de los recortes presupuestarios del presidente americano Barack Obama.
El F-22, el primer -y único hasta ahora- avión de quinta generación, voló por primera vez en 1997. El fin de la Guerra Fría por combates de guerrillas como los de Afganistán o Irak propiciaron el recorte presupuestario estadounidense: El secretario de Defensa, Robert Gates, pidió limitar la flotilla de F-22 a 187 aparatos, en vez de los 243 previstos a corto plazo, y aumentar de 14 a 30 la compra de cazabombarderos F-35, aún en pruebas y también de Lockheed Martin.
Según 'Bloomberg', el F-22, cuya cancelación pone en peligro 95.000 puestos de trabajo, es el caza estadounidense más caro de la historia. Los últimos cuatro cazas producidos en 2009 costaron 196 millones de dólares en total, aunque algunos críticos apuntan que los costes reales, incluidos los de desarrollo e investigación, superan los 350 millones por avión.
Estimated Performance: Dimensions (m): wing 14,2; S=78,8 m2Llength 22- Height 6,05Weight (kg): Max 37,000- Normal 2,6000- Empty 18,500.Fuel (kg): 10300.Combat load (kg): max 7500. AA max 2260. Conformal Speed (km/h): max 2100; M2,0. Rate of climb 350 m/s. Min 0 OVT cruise 1300. Maximum Altitude (m): 20,000, or nearly 60,000 ft. Flight range (km): 4000/5500 (2x2,000kg). Supersonic 2500. Runway (m): 350 (w/o OVT) G-force (g): 10-11.EPR: 0,05 m2.Wing overload (kg/m2): max 470 - normal 330. Thrust-to-weight ratio:- max 0,84- normal 1,19. Fuel rate: 2,55 kg/km. Flight time: 3,3 h. Engine: AL-41F (117C on first prototypes).Thrust 2x15500/2x9800. Compressor: diameter 932mm, 3 steps- weight 1350 kg. Pressure increase 4,2-4,5. Life time 4000 hours. Overhaul life 1,500 hours. Nozzle: weight: 380 kg. Deviation angle +-16 deg in any direction, +-20 deg flatdeviation speed: 60 deg/sec. Electronics:N050(?)BRLS AFAR/AESA. Armament: ? 2x30mm gun.Hardpoints: 10 (conf.), possible 2*4 external. AL-31F /FN aircraft turbofan engineBRLS IRBIS-E
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